Ból mięśni po treningu futsalisty. Co warto wiedzieć?

Ból mięśni po treningu futsalisty. Co warto wiedzieć?
Ból mięśni po treningu futsalisty. Co warto wiedzieć?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Ból mięśni po treningu futsalisty. Co warto wiedzieć?

Wielu futsalistów po ciężkim treningu odczuwa ból mięśni. Znanych jest wiele sposobów złagodzenia bólu i zakwasów w mięśniach. Ból mięśni po wysiłku nie jest skutkiem nagromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii. Najnowsze badania wykazały, że ból jest skutkiem wywołanych mechanicznie mikrourazów. Z naukowego punktu widzenia ból mięśni nie jest powodowany przez kwas mlekowy. Substancja jest czynnikiem drażniącym, zatem może wywołać dolegliwości. Badania nie potwierdziły jednak, że jest właściwą przyczyną bólu.

W trakcie badań zauważono, że uszkodzenia mięśni narastają i mogą pojawić się tuż po ustaniu obciążenia. Szczytowy punkt osiągają po upływie od jednego do trzech dni. Goją się po tygodniu. Pełną regenerację można zauważyć dopiero po dziesięciu dniach. Uszkodzenia prowadzą do reakcji wtórnych, które mogą się przejawiać w formie wrażliwości na ucisk, napięć, osłabienia, obrzęków czy stanów zapalnych. Nie udało się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego reakcje wtórne nie występują zaraz po wysiłki. Istnieje hipoteza, że opóźniona reakcja bólowa to skutek zachowania uszkodzeń mięśni. Zakończenia nerwów bólowych nie znajdują się w komórce mięśniowej, lecz poza nią – w tkance łącznej.

Ból mięśni nie jest konieczny do efektywnego treningu. Ból jest sygnałem, że zawodnik potrzebuje przerwy. Lekceważenie objawów nie jest wskazane. Nie zaobserwowano trwałych uszkodzeń włókien mięśniowych. Zazwyczaj dochodzi do ich zupełnej regeneracji. Natężenie i częstotliwość występowania bólu mięśni zmniejsza się, jeżeli zawodnik ćwiczy regularnie i stale. W związku z tym przy podejmowaniu nowych ćwiczeń można uniknąć dolegliwości bólowych, jeżeli przestrzega się pewnych zasad. Po pierwsze, należy zadbać początkowo o małą intensywność wysiłki oraz powolny wzrost obciążenia i amplitudy ruchu podczas następnych treningów. Należy zadbać o poprawę koordynacji i odpowiednią rozgrzewkę oraz unikać wysiłków ekscentrycznych.

Inne artykuły:

About