Super Bowl: największe wydarzenie sportowe na świecie

Super Bowl: największe wydarzenie sportowe na świecie
Super Bowl: największe wydarzenie sportowe na świecie
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Narodowa Liga Futbolowa (NFL) powstała w 1920 roku i przez lata działalności przetrwała konkurencję kilku innych stowarzyszeń futbolu amerykańskiego, aż do 1960 roku, kiedy to rozgrywki rozpoczęła AFL. Brutalna i agresywna wojna pomiędzy zawodnikami i kibicami doprowadziły do ostrych negocjacji obu stowarzyszeń w 1966 roku.

Na mocy postanowień unifikacyjnych pomiędzy National Football League (NFL) i jej zaciętym konkurentem – American Football League (AFL) – powstał Super Bowl. Nazwa wywodzi się z rozgrywek uniwersyteckich, które rozpoczęły się w Pasadenie w stanie Kalifornia w 1902 roku, a zasady futbolu amerykańskiego w obecnej formie zostały sformułowane do roku 1912.

W 1923 roku zawody przeniesiono na stadion Rose Bowl i nazwano Tournament of Roses (Rozgrywki Róż). Obiekt w Pasadenie nazwano Rose Bowl z uwagi na to, że kształtem przypominał misę (ang. bowl), a jego podstawowym przeznaczeniem miały być właśnie Rozgrywki Róż. Z uwagi na podobieństwo nazwy stadionu i samych rozgrywek, szybko zaczęto używać określenia Rose Bowl zamiast Tournament of Roses. Tak też narodziły się inne zawody na poziomie uniwersyteckim, taki jak Orange Bowl, Sugar Bowl (1935) czy Cotton Bowl (1937). Słowo „bowl” zaczęło określać rozgrywki i przeszło na stałe do słownika pod nowym znaczeniem. Po połączeniu się lig NFL i AFL, zmieniono ich nazwy, a zawody rozgrywane są pomiędzy zwycięzcami obu konferencji.

Dzień, w którym odbywa się Super Bowl nosi nazwę „Super Bowl Sunday” (ang. niedziela Super Bowl) i jest to drugi dzień w kategorii największego spożycia pokarmu w USA, zaraz po Święcie Dziękczynienia. Super Bowl jest bardzo często wydarzeniem o największej oglądalności w ciągu całego roku. Super Bowl XLV w 2011 roku był najchętniej oglądaną transmisją TV przyciągając 111 milionów widzów. Mecz Super Bowl, głównie z uwagi na północnoamerykańską publiczność, jest też w czołówce najpopularniejszych wydarzeń sportowych na świecie.

Z uwagi na stale rosnącą popularność wydarzenia, czas reklamowy podczas Super Bowl jest najdroższym czasem w ciągu roku. Z uwagi na wysoki koszt inwestycji reklamowej, firmy decydują się na promowanie w tym czasie swoich najdroższych produktów i usług. Oglądanie i komentowanie emitowanych reklam stało się nieodłącznym elementem samego wydarzenia. Wielu popularnych wykonawców i muzyków występowało przed meczem i w czasie przerwy rozgrywek Super Bowl. Jak widać historia futbolu amerykańskiego jest dość barwna..

Inne artykuły:

About